Gézengúz Óvoda-Gyöngyszem Tagóvoda
Gyermek és Családvédelmi munkaterve
2019/2020-as tanév
Gyermek és családvédelmi és esélyegyenlőség megteremtése érdekében végzett munka jogi szabályozásai:
A Gézengúz Óvoda Gyöngyszem Tagóvodája kerületünk legnagyobb óvodájaként működik 8 csoporttal.
Közel 200 kisgyermeknek ad kellemes, vidám környezetet napjaik nagyobbik részének eltöltéséhez, ill. szüleiknek azt a jó érzést, mely megerősíti őket abban a tudatban, hogy kicsinyeik biztonságos helyen, szeretetteljes légkörben élvezhetik azt a jó néhány órát, melyet nélkülük kénytelenek megélni.
Ilyen nagy létszámú gyermek esetében óhatatlanul megmutatkozik a gyermekvédelmi munkánk jelentősége, hiszen a családok megsegítése olykor nélkülözhetetlen ahhoz, hogy
egy-egy problémás helyzet megoldása mielőbb pozitív irányú változást hozzon
a kisgyermekek életébe.
A gyermekvédelem igen szerteágazó és sokrétű feladat, mely minden pedagógus munkájához hozzátartozik, hiszen aki gyermekekkel foglalkozik, az egyben gyermekvédővé is válik. Így tehát az óvodánkban dolgozó minden felnőttben tudatosítjuk, hogy nyitott szemmel és füllel járjanak a csemeték között és észrevételeiket, tapasztalataikat bátran tudassák az óvodapedagógusokkal.
A gyermekvédelem már a kicsik és szüleik óvodába való beilleszkedésének segítésével,
ill. az ezzel párhuzamosan elvégzett környezettanulmány végzésével elkezdődött.
Csoportjaink összetétele igen változatos., a legkülönbözőbb környezetből érkező gyermekek alkotnak egy-egy kis közösséget.
Szinte mindegyik kis közösségben van integrációt igénylő személyiség, hiszen van Hátrányos Helyzetű, ill. Halmozottan Hátrányos Helyzetű gyermek; van néhány védelembe vett; van tartósan beteg; ill.van SNI; van MBT-s gyermekünk is.
Néhányan tartós betegséggel élők, akik már ebben a fiatal életkorban meg kell, hogy barátkozzanak a személyüket érintő különös bánásmóddal. Ilyen például a cukorbeteg gyermek, az ételérzékenységgel küszködők vagy a megkésett beszédfejlődésű gyermekek.
Az Ő közösségbe illesztésük nagy figyelmet igénylő feladat mindannyiunk számára.
Tagóvodánk a kerület legnagyobb óvodája¸ jellemzően családi házas, zöldövezeti környezetben helyezkedik el. Az elmúlt tanévekhez képest az angol csoport bevezetésének köszönhetően, az óvodába járó családok viselkedés kultúrájában, szociális hátterében nagy változások következtek be. Körzetünket is megváltoztatta az Elefánt lakópark felépülése és az onnan érkező családok életszínvonalának emelkedése.
Óvodánkban minden óvodapedagógus és a pedagógiai munkát segítő szakember jó kommunikációs készséggel igyekszik a szülők rendelkezésére bocsátani a legfrissebb publikus információkat.
A nyár folyamán ill. szeptember elején az új családoknál minden óvodapedagógus elvégezte a környezettanulmányt, amit írásban is rögzítettek, így a családok szociális életkörülményeibe is betekintést nyertek.
Csoportjaink 25 fős gyereklétszámmal, 90%-os feltöltöttséggel üzemelnek. Nyolc tágas, világos és nagyon szépen berendezett, sikeres pályázatokkal, az alapítványunk és a szülők által is támogatottan jól felszerelt, színes csoportban várjuk gyermekeinket minden reggel 6.-tól este 18 óráig .Csoportjainkba vegyes életkorú gyermekek járnak. Családjaink szociális háttere nagyon különböző. A kimagaslóan jó anyagi helyzettel rendelkezők mellett a legszegényebb rétegből is érkeznek hozzánk a gyerekek. A szülők kérésére igyekszünk a testvéreket egy csoportban elhelyezni, ezzel is erősíteni a családi kötelékeket, a gyermekek számára pedig megkönnyíteni a beszokást az óvodai környezetbe.
A nap egészében nagyon jól képzett( főiskolát végzett, szakvizsgázott és az idei évtől már öt fő ped.II. óvodapedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel, három pedagógiai asszisztensünk van, ebből egy fő jelenleg a főiskola II éves hallgatója, egy fő pedig gyógypedagógiai asszisztens, és nyolc kedves dadus néni, két konyhás, egy titkárnő és egy fő kertész bácsi segíti a pedagógusok munkáját.
Integráló óvoda vagyunk, így mindegyik csoportunkban nevelkedik ( az évek múlásával egyre több) Sajátos Nevelési Igényű , Halmozottan Hátrányos Helyzetű, Hátrányos Helyzetű , ill. Magatartás, Beilleszkedési és/vagy viselkedés zavaros és Tanulási képességek zavarával küzdő gyermek. Területünkön működik a dél–pesti régió Anyaoltalmazó Központja két nagy épülettel, ahonnan a gyerekek óvodánkhoz tartoznak, és tagóvodánk csoportjaiba járnak. Megfelelő szakemberekkel (logopédus, fejlesztő pedagógus, gyógytornász, szurdopedagógus) dolgozunk folyamatosan együtt, és készítjük el közösen egy-egy gyermekre vonatkozó speciális egyéni fejlesztési tervünket. Ezen a területen elmondhatom, hogy óvodánk jól ellátott, egy főállású gyógypedagógusunk is van, aki a speciális esetek ellátását, a szakmai konzultációt segíti.
Pedagógiai Programunk kiemelten a Hagyományőrzésre, az Egészséges Életmód alakítására és a Környezeti nevelés fontosságára hívja fel a figyelmet a Kompetencia Alapú óvodai Program elemeinek segítségével.
Óvodánk erőssége, hogy hagyományaink megteremtését és őrzését a négy évszakhoz köthetően( tavasz, nyár, ősz,tél) a négy őselem(levegő,tűz,víz,föld) köré építettük fel. Minden ismeretszerzést a közvetlen érzékszervi tapasztalás útján szereztetjük meg a gyerekekkel. Nagyon sok szabadban eltöltött tanulmányi kirándulást, múzeum, színházi előadás látogatását terveztük és szerveztük a tanév folyamán. Ezekbe bevontuk a csoportok SZMK-ját, és az érdeklődő szülőket is, így a gyerekek együtt élhették át - óvodapedagógus irányítása mellett - nemcsak egymással, hanem a szülőkkel is az élményeket, és szerezhettek új ismereteket. A szülők így „beleláthattak” az óvodai életbe és mindenben aktívan segítették is munkánkat.
Minden óvodapedagógusok feladata:
Óvodapedagógusok feladatai: ( KNT. 62.§.)
Kiemelt feladatok a tanév során a gyermekvédelmi munkában:
Leggyakrabban jelentkező problémák a szülők körében:
- anyagi támogatások megszerzése,( rendkívüli, rendszeres nev. seg.)
- családok munkanélkülivé válása miatti – átmeneti, ill. tartós anyagi gondok
- válások a családban,gyermek elhelyezési problémák
Kapcsolattartás formái óvodánkban, az óvodai munkát segítő szakemberekkel:
SNI gyermekek ellátása az óvodánkban:
A tanév folyamán folyamatosan végzendő általános feladatok:
Tervezett feladatok lebontása :
Az Ovi-zsaru program óvodánkban
Óvodánk, Zalán u.-i tagóvodája 2010 szeptemberében indította el az Ovi-zsaru programot. A programban egy nagyon jól összeszedett, jól alkalmazható rendszer szerint felépített módszerrel találkoztunk, amit óvodánkban sikeresen alkalmaztunk az elmúlt évek során. Lépésről – lépésre haladtunk a módszertani munkafüzet útmutatásai szerint, ill. a már nálunk jól bevált, gyakorlatban is bevált kiegészítésekkel fokozatosan valósítottuk meg a programban leírt feladatokat.
A program felépítése 4 lépcsőfokban történik:
Kikkel barátkozzunk? Kik az ismeretlenek és ismerős személyek számunkra? Hogyan viselkedjünk az idegenekkel? Családunk tagjai, rokonaink, ismerőseink.
GYERMEKVÉDELMI ADATOK MEGJELENÍTÉSE TÁBLÁZATOS FORMÁBAN
GÉZENGÚZ ÓVODA GYÖNGYSZEM TAGÓVODA |
HHH |
HH |
RENDSZERES GYERMEKVÉDELMI KEDVEZMÉNY |
TARTÓS BETEG |
NAGYCSALÁDBAN ÉL |
VESZÉLYEZTETETT |
SNI |
MBT |
NEVELÉSBE VETT GYERMEK |
CSIBE csoport |
- |
4 |
5 |
1 |
2 |
- |
|
|
- |
KACSA csoport |
2 |
4 |
11 |
- |
4 |
-
|
|
|
1 |
PILLANGÓ csoport |
- |
2 |
5 |
1 |
2 |
- |
|
|
- |
ŐZIKE csoport |
- |
5 |
8 |
- |
6 |
védelembe vett 1 |
|
|
- |
MÉHECSKE csoport |
- |
1 |
1 |
- |
7 |
- |
|
|
- |
CICA csoport |
1 |
1 |
2 |
1 |
13 |
- |
- |
1 |
- |
CSIKÓ csoport |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
SÜNI csoport |
- |
- |
- |
- |
3 |
- |
- |
- |
- |
ÖSSZESEN: |
3 |
17
|
32 |
4 |
37 |
1
|
|
|
1 |
Fogadóórák:
Aktualitás és szükség szerint bár mikor,